Ušli smo u period godine kada je ovdašnjim ljubiteljima vina teško da posvete bar jedan vikend nekim drugim sadržajima i drugim aktivnostima jer je kalendar vinskih dešavanja prebukiran... Vaš portal
Vinopedia.rs sa ponosom može da istakne da iz godine u godinu uspevamo da pratimo korak sa svim najvažnijim vinskim dešavanjima u regiji i Evropi iako to povremeno znači da ne stignemo ni da raspakujemo kofere, a već krećemo u novu vinsku avanturu. I uvek je period od februara do maja najaktivniji deo godine.
Već tradicionalno, sezonu vinskih sajmova i festivala otvara
BeoWine sajam vina. Ove godine, festival se održao po 6. put pod halama Beogradskog sajma... Dakle, već je uspeo da preboli dečije bolesti i zadrži kontinuitet, pa je krajnje vreme da organizatori ovog sajma promisle o budućnosti takvog događaja koji je svakako potreban vinskoj sceni Srbije. Naročito sada kada su se pojedini festivali ugasili na prilično neslavan način.
Organizatori BeoWine-a treba da u samom konceptu donesu odluku šta žele od ovog sajma. Naime, lepo zvuči isticanje broja posetilaca koji tokom tih nekoliko dana prođu kroz halu da bi stigli do željenog aranžmana za Paraliju u predsezoni. Ali to su upravo oni zbog kojih se vinoljupci koji na sajam dođu isključivo zbog vina žale da stvaraju nepotrebnu gužvu i da ne mogu da priđu štandovima vinarija. Ali, da li je cilj sajma kvantitet ili kvalitet? Ili je kvantitet, odnosno broj posetilaca koji prođu kroz halu jedini adut organizatora da drži cene izlagačkog prostora... Uveren sam da letnji festival vina Interfest u Novom Sadu ima mnogo veći efekat iz perspektive vinarija, a sigurno je finansijski manje zahtevan, jedino što se ne održava u prestonici već je više regionalnog karaktera obzirom da se održava u Novom Sadu... A privlači veliki broj posetilaca koji tu dolaze isključivo zbog vina. Ili bar piju vina ponekad, pa makar i to bilo tokom koncerta na trgu ispred novosadske Gradske kuće. S druge strane, možda je BeoWine nesvesno upravo takvom politikom naterao lokalne vinarije da se napokon udruže, da shvate da zajedno mogu podeliti troškove nastupa na sajmu a takođe i poboljšati vidljivost i identitet regije iz koje dolaze.
Kratka crtica sa štanda jedne srpske vinarije sa severa koja dovoljno govori: sredovečna žena se silovito bori da priđe štandu kroz gomilu drugih posetilaca i rukom poseže preko drugih ljudi da bi uzela u ruku bocu. Direktor vinarije joj sa osmehom kaže: "Gospođo, polako, možda bi bolje bilo da prvo uzmete čašu, nemojte odmah da se hvatate za flašu"... A gospođa odgovara sasvim iskreno: "Ma ne pijem ja vino, nego mi se samo dopada etiketa pa sam htela da priđem da pogledam izbliza i ako imate neki besplatan katalog".
Jedno je sigurno, na vinskoj sceni postoji potreba da se u prvoj polovini godine održi ozbiljan sajam vina. Organizatori BeoWine sajma po svoj prilici nemaju veće ambicije nego da ga i dalje razvijaju kao prateći sajam afirmisanijem i finansijski mnogo atraktivnijem sajmu turizma. To nije u interesu vinarija koje dolaze na BeoWine, jer slučajni prolaznici koji zastanu na štandu vinarije koja im privuče pažnju najčešće nisu bili raspoloženi da pored cene ulaznice na sajam i paprenog parkinga izdvoje dodatnih 300 dinara za staklenu čašu.
Koncept festivala treba da bude jasnije definisan: ako je cilj da se širokoj grupi posetilaca koji do sada nisu imali priliku da se upoznaju sa lokalnom vinskom scenom bliže predstave vina koja mogu naći na tržištu, onda bi verovatno bolji efekat dobili ako bi se vinarije uklopile u turističku ponudu regija i formirale zajednički turistički proizvod koji uključuje gastronomske, vinske, kulturno-istorijske i prirodne atrakcije regije. Zatim je tu neobični BeoWine Challenge Cup... Da li je cilj tog ocenjivanja sa internacionalnim žirijem da oceni vina izložena na sajmu ili se ocenjuju i vina koja posle ne možete pronaći među izloženim vinima? Ili je u pitanju samo pokušaj da se BeoWine-u da kredibilitet i u stručnim vinskim krugovima?!? Što se tiče štandova izlagača, odmah se može primetiti da veliki broj izlagača ponavlja dizajn štanda i lokaciju. Ove godine su izostali zajednički štandovi vinarija iz Jagodine, Negotina i Župe... Ali su kao nove zvezde udruženim snagama zasijale vinarije sa Kosova i Metohije (Hoča Village), Lazarevca i Republike Srpske (BiH)... A apsolutnu dominaciju na ovogodišnjem sajmu su pokazale vinarije Šumadije... Dobro osmišljeni programi prezentacija i degustacija, zaokružena ponuda, vizuelni identitet... i najvažnije, odlična vina. Time su uspeli da pariraju zajedničkom nastupu vinarija iz Hrvatske koje su na sajam donele čitav štand sa kojim su ranije nastupali i na ProWein-u u Diseldorfu (Nemačka). No, možda upravo zato što ove godine Hrvatska nije predstavljala svoju vinsku scenu na ProWein-u su i odlučili da sa reprezentativnom postavkom štanda dođu na BeoWine 2015. A beogradska publika je još jednom pokazala da ceni i voli vina iz Istre i Dalmacije.
Celokupnu sliku o sajmu popravila je činjenica da su neke od vinarija izašle sa novitetima (a time i pokazale da postoji potencijal da BeoWine postane zvezda a ne prateća violina u sadašnjem poretku sajma turizma), poput vinarije Toplički vinogradi koja je na svom štandu predstavila dve nove kupaže: Tribus Villa Cuvee u beloj i crvenoj varijanti (kupaža od grožđa iz Srbije i Makedonije). Takođe, brojne vinarije su pokazale svoja bela vina iz berbe 2014. A obradovala nas je i nova vinarija na Fruškoj gori: vinarija Deurić.
Fotografije sa ovogodišnjeg BeoWine-a će vam približiti atmosferu ako niste bili prilici da lično prisustvujete beogradskom sajmu vina:
Toplički vinogradi
na štandu vinarije Dibonis
vinarije sa Fruške gore
vinarije Republike Srpske
štand vinarije Aleksić (Vranje)
vina iz vinarije Aleksić
vina iz vinarije Deurić (Fruška gora)
Traminac 2011 - Podrum Trivanović
vina iz vinske regije Friuli (Italija)
prezentacija vinskog puta Šumadije
šumadijsko vino i hrana
Quercus Rebula 2013 - Goriška brda (Slovenija)
Širaz 2012 - vinarija Rogan
novi vizuelni identitet - selo Hoča (Kosovo i Metohija)
Vranac potrkanjski - vinarija Jović
štand vinarije Jako vino (Bol, Brač)
vina iz vinarije Zlatan otok (Hvar)
štand vinarija iz Hrvatske
Syrah 2010 - De Georgiis (Silba)
NAZAD NA KATEGORIJU