Aktuelno
Aktuelno / 06/17/2012 / 1237
U samom centru Sofije, u Grand Hotelu Sofia, prvi BIWC (Balkansko internacionalno vinsko takmičenje) ulazi u svoju završnu fazu. Nakon glavnog ocenjivanja u četvrtak i petak, subota i nedelja su dani kada vinarije imaju priliku da posetiocima pokažu svoja vina. Nakon svečanog otvaranja u 11h, sala na prvom spratu Grand Hotela Sofia se brzo napunila posetiocima. A u njoj, 56 vinarija sa Balkana, od Slovenije do Turske, su pokazale svu raznolikost sorti, stilova, vinske tradicije. Naravno, kao što se moglo i očekivati, veći deo prisutnih vinarija su iz Bugarske, dok su ostale države zastupljene sa 3-5 predstavnika po državi. Što se tiče Srbije, naša vina su predstavili Vinarska kuća Spasić i Vršački vinogradi (mada je znatno veći broj vinarija poslao svoja vina na ocenjivanje). Zamerka organizatoru je što je u zvaničnom katalogu, na stranici Vršačkih vinograda greškom odštampan asortiman vina vinarije Verus iz Slovenije. S druge strane, naše vinarije su dobile odlično mesto u sali, u centru, gde ima i najviše prostora za posetioce. Možemo takođe reći da je opšti utisak da je sala u kojoj su izlagale 56 vinarija mogla biti veća, ali čini nam se da se organizatori ovakvih manifestacija još nisu navikli da vinski događaji privlače dosta posetilaca, a taj broj uvek prevazilazi njihove inicijalne planove. Ovaj vinski festival u Sofiji je odlična prilika za sve radoznalce koji žele da se upoznaju sa autohtonim sortama Balkana, počev od turskih sorti narince i Öküzgözü, preko bugarskih sorti mavrud i gamza do hrvatskih bogdanuše, plavca malog... Zanimljivo je pogledati i strateški razvoj bugarskog vinarstva. Nakon demokratskih promena u Bugarskoj, strani kapital je u znatnoj meri ušao sa zapada, gde su investitori videli potencijal da ulože u vinograde i savremene vinarije. Zato ne treba da vas začudi što veliki broj bugarskih vinarija nosi ime iz drugih jezika, npr. "Medi Valley", Light Castle Winery" ili "Edoardo Miroglio"... Na prvom od održanih predavanja, Dimitar Nikolov, predstavnik Metro Cash & Carry zadužen za vinski portfolio Metro-a u Bugarskoj, a pre toga i u Rusiji, je pojasnio kako vinari treba da formiraju svoju cenu i ponudu, a potom se i pripreme i pregovaraju sa velikim trgovinskim lancima. On je istakao da je tokom svog rada u Metrou utvrdio da često vinari ne analiziraju svoju cenu vina i šta sve ulazi u nju, što dovodi do lošije pregovaračke pozicije u susretu sa velikim distributerima i prodajnim lancima na tržištu. Njegov savet proizvođačima je da pokušaju da izračunaju svoj ukupan profit, rashode, planirane efekte prodaje na celu berbu, a ne da određuju cenu samo poređenjem sa cenama konkurencije na tržištu. Pitali smo gospodina Nikolova o odnosu bugarskih i uvoznih vina na policama objekata Metro-a u Bugarskoj i dobili odgovor da od 1.000 etiketa, 85% čine bugarska vina a ostalo su uvozna (u manjoj meri makedonska, a zatim i francuska, italijanska i vina Novog sveta). Tokom diskusije, prisutni bugarski vinari su istakli i problem prodora bugarskih vina na tržište Rusije, gde su u prošlosti bili jako zastupljeni, a danas su simbolično prisutni iako je Rusija vinsko tržište sa ogromnim potencijalom. U tom svetlu su uzimali kao primer i Srbiju koja je, prema njihovom mišljenju, mnogo bolje iskoristila potencijal ruskog tržišta i koja sve više izvozi srpska vina u Rusiju. Jaime Arajo, iz konsultantske kuće TerraVina, je održala predavanje "Kako se probiti na nova inostrana tržišta". Tokom predavanja smo čuli i da su pojedine bugarske vinarije pronašle kao izvozno tržište regiju Bliskog istoka i severne Afrike. Iako su to pretežno muslimanske zemlje, dakle potrošnja alkoholnih pića je na niskom nivou, one su kao ciljnu grupu pronašle hotele i restorane u koje dolaze turisti iz celog sveta. Stoga je ovo tržište u razvoju, a konkurencija još uvek nije velika. Najinteresantnije dešavanje prvog dana BIWC je bila Master Class radionica "Zvezde u usponu sa Balkana i šire" koju je održala Caroline Gilby (nosilac titule Master of Wine) iz Velike Britanije. Ona je napravila po svom ličnom odabiru selekciju vina koja najbolje predstavljaju svu raznolikost i bogatstvo Balkana. Ona je naročito naglasila da balkanska vinska industrija doživljava ne evoluciju već revoluciju. Njen izbor vina je baziran na odabranim autohtonim sortama iz balkanskih zemalja: 1. Puklavec Family Heritage - Gomila Furmint 2011 (furmint) - Slovenija 2. Korta Katarina - Pošip 2010 (pošip) - Hrvatska 3. Kozlović - Malvazija Santa Lucia 2009 (malvazija istarska) - Hrvatska 4. Marjan Simčič - Rebula Opoka 2008 (rebula) - Slovenija 5. Vinarija Budimir - Triada Crvena 2007 (prokupac) - Srbija 6. Kavaklidere - Pendore Öküzgözü 2010 (Öküzgözü) - Turska 7. Davino - Flamboyant 2007 (kaberne sovinjon+merlo+feteasca neagra) - Rumunija 8. Borovitza - Traminer Kasna Berba 2009 (traminac) - Bugarska Što se tiče Triade Crvene iz vinarije Budimir, Caroline je naglasila da je bila zaintrigirana kada se prvi put susrela sa sortom prokupac koja se u Srbiji gaji još od srednjeg veka. I sama simbolika trijade, odnosno trojstvo koje čine zemlja+porodica+vino, joj je približila filozofiju vlasnika vinarije Aleksandra i Aleksandre i deda Bude. I da citiramo Caroline Gilby kada govori o Triadi crvenoj: "lepo oblikovano, elegantno vino, voćnog profila, sa potencijalom za odležavanje". U razgovoru tokom radionice, Caroline je naglasila da je generalno zajednička karakteristika balkanskih vinarija što postoji puno novih vinarija sa mladim vinogradima. A loza tek nakon 8-9 godina razvija korenov sistem i tek tada se iz loze izdvaja ono najbolje i odslikava u vinu. Stoga će vina sa Balkana tek u godinama koje dolaze pokazati svoj stvarni nesumnjivi kvalitet. Tokom radionice, jedna anegdota je nasmejala prisutne - naime, Caroline je planirala da završi degustaciju sa bugarskim vinom iz vinarije Borovitza, ali se onda ispostavilo da su se boce tog vina neobjašnjivo zagubile negde. I onda su organizatori krenuli u potragu za nestalim bocama vina, i na oduševljenje svih prisutnih, nakon nekih 15 minuta, pronađeno je par boca tog vina, a pronalazač je nagrađen aplauzom...
Tomislav Ivanović
Nagrađivani vinski novinar, kritičar i saradnik odabranih vinskih magazina. Autor i urednik vebsajta www.vinopedia.rs. Nosilac WSET3 sertifikata. Član Udruženja somelijera Vojvodine. Sudija na nacionalnim i internacionalnim vinskim takmičenjima. Vodi radionice i predavanja na temu vina Srbije i Balkana. Lokalni partner organizacije Wine Mosaic. Suosnivač Međunarodnog dana prokupca.
Pročitajte i druge članke iz ove rubrike:
GIUAANI - VINSKI TURIZAM NA GRUZIJSKI NAČIN
PROČITAJ VIŠE
SPASIMO STARE VINOGRADE SRBIJE
PROČITAJ VIŠE
NAŠLI SMO ANTIGONU IZ ORAHOVCA
PROČITAJ VIŠE
SRPSKO VINO KOŠTA 100 EUR - I ŠTA ĆEMO SAD?
PROČITAJ VIŠE
MOŽE LI VINO BEZ BURETA? IMA LI ALTERNATIVE?
PROČITAJ VIŠE
Pobednik MILLESIMA BLOG AWARD 2016
Winner MILLESIMA BLOG AWARD 2016
VINO & FINO vinska ličnost godine 2016
VINO & FINO wine personality of the year 2016